Projekt JEDI

söndag 14 augusti 2016

Kent Sjöström

Gänget vid genomgången av grenarna vid första träffen.

Projekt JEDI

Projekttid augusti – december 2016

Under år 2015 kom det 162 877 asylsökande till Sverige, varav 35 367 var ensamkommande barn utan vårdnadshavare. Detta blev vår tids största asylinvandring och i det smått kaotiska läget tog Kolbäck Rotaryklubb initiativ till att starta ett lokalt samarbetsprojekt, för ensamkommande ungdomar, tillsammans med Hallstahammar RK, Svenska kyrkan och Hallstahammars kommun.

En projektgrupp bildades och en ansökan om ekonomiskt stöd från distriktets projektkonto skickades in och beviljades den 8 juni 2016. Den totala budgeten är 18 000 kr, varav distriktet bekostar hälften och resterande kostnader fördelas mellan projektägarna.

Syftet är att genom trevligt umgänge, knyta kontakter mellan de ensamkommande barnen och medlemmarna i organisationerna.  Fyra träffar är planerade, där tre genomförs under de sista söndagarna i augusti. Den sista träffen planeras som en uppföljning och genomförs under ungdomarnas höstlovsvecka på Lövåsen i Hallstahammar.

Första träffen på Utvreta gård, söndagen den 14 augusti

Lyckad start för Hallstahammar och Kolbäck Rotaryklubbar. Göran Pettersson på Utvreta arrangerade roliga tävlingslekar. Skratt, tävlingsiver och många kramar förgyllde söndagseftermiddagen. Nygrillade hamburgare blev ett smakligt avslut på dagen för cirka 20 ungdomar och lika många rotarianer. Alla ser fram emot nya spännande aktiviteter kommande söndag.